Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Czwartek, 10 października 2024
Imieniny: Paulina, Daniel, Franciszek
pochmurno
21°C

Poznaj algorytm postępowania przestępców

Ocena 0/5

W związku ze wzrostem ilości zgłoszeń dotyczących oszustw na terenie Powiatu Sokolskiego i zintensyfikowanymi działaniami profilaktycznymi mającymi na celu ostrzeżenie mieszkańców naszego powiatu, Komendant Powiatowy Policji w Sokółce zachęca do zapoznania się z ostrzeżeniami i przykładowymi metodami działań przestępców.

Algorytm postępowania przestępców:

OSZUSTWO „NA POLICJANTA/ PROKURATORA”

Oszuści dzwonią zazwyczaj na numer stacjonarny. Przestępcy podają się za policjanta, funkcjonariusza CBŚP lub CBA, prokuratora. Oszuści przekonują swego rozmówcę, że np. rozpracowuje zorganizowaną grupę przestępczą i prosi, aby mu w tym pomóc – poprzez przekazanie gotówki. Głos w słuchawce podkreśla, że dzięki temu będzie można zatrzymać prawdziwych przestępców. W rzeczywistości działanie nie ma nic wspólnego z postępowaniem funkcjonariuszy Policji, a tylko i wyłącznie przejęciem środków pieniężnych. Po przekazaniu pieniędzy lub wpłaceniu ich na wskazane przez oszusta konto – kontakt się urywa.

OSZUSTWO „NA WNUCZKA/WYPADEK”

Oszuści wykonują telefon podając się za członka rodziny. Tłumaczą, że był wypadek i że potrzebna jest kaucja, by uniknąć aresztu. Proszą o przekazanie dużej sumy pieniędzy lub posiadanej biżuterii. Oszuści w trakcie rozmowy umiejętnie manipulują rozmówcą tak, by uzyskać o nim jak najwięcej informacji i wzbudzić w nich strach.

„WYKORZYSTANIE SYSTEMU PŁATNOŚCI INTERNETOWEJ”

Oszuści udają osoby zainteresowanie zakupem przedmiotów wystawionych na serwisach internetowych. Kontaktują się ze sprzedającym za pośrednictwem popularnego komunikatora lub e-maila, a nie samej platformy sprzedażowej. Finalizując transakcję podsyłają link, który ma służyć do przyjęcia płatności przez sprzedającego. Link przenosi nas na stronę łudząco przypominające stronę do logowania naszego banku. Aby odebrać płatność należy podać swoje dane do logowania do bankowości internetowej. Wpisując je dajemy oszustom dostęp do naszego rachunku bankowego.

OSZUSTWO „NA BLIK-A”

Oszuści podają się za znajomych wybranej ofiary. Kontaktują się poprzez portal społecznościowy, wcześniej uzyskując dostęp do konta jej przyjaciół, i proszą o „szybką pożyczkę”, tłumacząc się chwilową niedyspozycją. Obiecują zwrócić tego samego dnia pożyczoną gotówkę. Pokrzywdzeni nieświadomi niczego, przesyłają BLIK-iem umówioną kwotę i tym samym tracą swoje pieniądze.

OSZUSTWO „NA KRYPTOWALUTY”

Przestępcy kontaktują się z wybraną ofiarą telefonicznie bądź przez portal społecznościowy i zachęcają do powiększenia swoich oszczędności. Oszust sprytnie i umiejętnie prowadzi rozmowę tak, by wzbudzić w nas zaufanie i przekonać do wpłaty najpierw mniejszej zaliczki, a potem pokazuje zyski i wybrana ofiara pod wpływem emocji inwestuje kolejne oszczędności, tym razem nieco wyższe. W ten sposób pokrzywdzeni tracą po kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Bardzo często w tych przypadkach sprawcom udaje się osiągnąć dostęp zdalny do pulpitu ofiary i dzięki temu do konta bankowego, namawiając ofiary do zainstalowania specjalnego programu bądź aplikacji (AnyDesk).

OSZUSTWO „NA PRACOWNIKA BANKU”

Oszuści dzwonią i przedstawiają się jako pracownik banku. Informują swoja ofiarę, że pieniądze na jej koncie są zagrożone, dlatego jak najszybciej musi zalogować się na swoje konto, zainstalować aplikację i postępować zgodnie ze wskazówkami. Ofiara będąc pewna, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem bankowym, postępuje zazwyczaj zgodnie z poleceniami rozmówcy. Klient banku instaluje przesłaną mu aplikację, przekazuje dane do logowania oraz przychodzące kody autoryzacyjne. Oszuści wypłacają pieniądze znajdujące się na koncie bądź zaciągają kredyty.

OSZUSTWO „NA PRACOWNIKA BANKU/POLICJANTA/PROKURATORA”

Na telefon ofiary dzwoni osoba, która podaje się za pracownika banku. Rozmówca oświadcza, że pieniądze na koncie są zagrożone, gdyż widzi w systemie próbę wypłaty dużej sumy pieniędzy z konta ofiary lub próbę włamania na jej konto. Informuje także, że hakerzy są namierzani przez Policję, której funkcjonariusze będą się kontaktować z ofiarą telefonicznie. Po chwili dzwoni policjant lub nawet prokurator, który potwierdza słowa dzwoniącego wcześniej pracownika banku. Rzekomy policjant lub prokurator poleca przelać wszystkie pieniądze na wskazane „bezpieczne” konto, do którego tylko on ma dostęp, prosi też o dane do logowania lub inne dane osobowe, które służą następnie do zaciągnięcia kredytów.

PAMIĘTAJĄC O KILKU PODSTAWOWYCH ZASADACH, MOŻEMY UNIKNĄĆ KŁOPOTÓW I UTRATY OSZCZĘDNOŚCI NASZEGO ŻYCIA

- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon, bądź pewien, że dzwoni oszust!
- Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł dostępu!
- Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj policję, zadzwoń na numer alarmowy 112.
- Zawsze rozłączaj połączenie przed wykonaniem kolejnego. Na tym często bazują oszuści!
- Pod żadnym pozorem nie przekazujmy jakiejkolwiek osobie, co do tożsamości której nie jesteśmy stuprocentowo pewni, loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej. Są to informacje poufne i powinny być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania. Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta;
- Nawet jeśli zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu np. ataku hakerów na nasze konto bankowe, należy spokojnie przemyśleć, czy środki zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem. Musimy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem tej instytucji.
- Jeśli o „szybką pożyczkę” zwracają się do nas znajomi poprzez portal społecznościowy- pisząc, że np. stoją przy kasie, zabrakło im środków na koncie, a muszą zapłacić za zakupy – proszą o przesłanie pieniędzy BLIKiem, weryfikujmy takie informacje. - - Lepiej zadzwonić do takiego znajomego i upewnić się czy na pewno to on do nas pisze.
- Nigdy nie przekazuj dostępu do swoich urządzeń osobom, których nie znasz.
- Nie ufaj oferowanej “pomocy”, o którą nie prosiłeś! Żaden bank ani firma nie poproszą Cię przez telefon o pobranie oprogramowania! Jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możesz być pewien, że to oszustwo.
- Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.
- Pracownicy banku nie wymagają od klientów podawania haseł i loginów do konta!


Komenda Powiatowa Policji w Sokółce

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Dodaj komentarz

Spodobała Ci się informacja? Zostaw nam swoją opinię
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!
Twoja ocena
Ocena (0/5)

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.